Кафедра музикознавства та музичної освіти

14 жовтня 2013 року в рамках наукового тижня кафедри теорії та методики музичного мистецтва відбулася лекція-презентація «Маловідомі сторінки українського оперного мистецтва першої третини ХХ ст.», проведена доктором мистецтвознавства, доцентом Оленою Миколаївною Ізваріною.


У цікавій формі було подано відомості про життя та творчість незаслужено забутих талановитих українських композиторів, які творили за складних умов агітаційно-пропагандистської спрямованості музичного мистецтва 30-х років ХХ століття. Були продемонстровані віднайдені О.М. Ізваріною унікальні фотокопії матеріалів, які стосуються різних аспектів творчого життя героїв її лекції.

Важливим висновком зустрічі стало твердження про те, що твори цих композиторів стали своєрідним містком між оперною творчістю класика української професійної музики Миколи Лисенка і операми його послідовників, композиторів ХХ століття, зокрема Бориса Лятошинського.
Високий науковий рівень лекції заклав підґрунтя загального настрою та атмосфери, що панували на подальших заходах наукового тижня кафедри теорії та методики музичного мистецтва.

2013-10-14 14.46.59 2013-10-14 15.08.02

IMG 425216 жовтня 2013 року відбулася творча зустріч з композитором, кандидатом мистецтвознавства, членом Національної спілки композиторів України, доцентом кафедри теорії та методики музичного мистецтва Віталієм Володимировичем Вишинським на тему «Феномен композиторської творчості: авторський задум та його втілення».


На зустрічі було обговорено момент творчості композитора, що дуже важко піддається чіткому науковому узагальненню, а саме — виникнення ідеї та її подальше розгортання вже в якості музичного твору. У контексті теми були також розглянуті такі актуальні й болючі питання, як становище сучасного музичного мистецтва та складність його сприйняття публікою.

У своєму виступі композитор В.В. Вишинський підкреслив важливість емоціонального сприйняття явищ сучасного мистецтва, проте у комплексі з їх інтелектуальним осягненням, говорив про необхідність зняття упередженого ставлення та тих стереотипів, які й досі існують у слухачів щодо мистецтва ХХ та ХХІ століття. Про інтерес аудиторії до теми зустрічі та супутніх проблем, які виникли під чах її обговорення, свідчили питанні, які пролунали у фіналі виступу.

 

Кульмінацією зустрічі стала демонстрація аудіо-запису твору В.В. Вишинського «Елегія» для струнного оркестру та фортепіано, що було виконано Київським камерним оркестром під орудою видатного українського диригента Романа Кофмана.

IMG 4255 IMG 4273


IMG 4238-15 жовтня 2013 року в концертному залі Національної спілки композиторів України відбулося прем’єрне виконання твору Віталія Вишинського (кандидата мистецтвознавства, доцента кафедри теорії та методики музичного мистецтва) «Похорони мух» для скрипки, контрабасу та струнного оркестру.

 

 Твір був виконаний знаним в Україні ансамблем «Київська камерата» під орудою лауреата Національної премії України імені Т.Г. Шевченка, народного артиста України Валерія Матюхіна. Сольні партії виконали молоді київські музиканти Орест Смовж (скрипка) та Назар Стець (контрабас).

 

 Пояснюючи зміст твору, автор розповів історію про те, що на початку осені давні слов’яни проводили обряд похоронів мух, або, якщо бути більш точним, похоронів мух, комарів, бліх та інших шкідливих і сильно докучливих «домашніх» комах. Так, з морквин, ріпи, огірків робили маленькі домовини, у які покладали малу або велику — це вже як пощастить — пригоршню мух. Далі одягнені у все найкраще дівчата з плачем та голосіннями виносили домовинки з хати, аби здійснити урочисте поховання мух у землю, а заразом показати себе перед хлопцями, які обглядали собі майбутніх дружин — адже невдовзі наступала пора засилання сватів та гуляння весіль. У той самий час поважні чоловіки, сильно розмахуючи рушниками, або ще краще — власними штанями (оскільки вважалось, що цей метод більш дієвий) вимітали, виганяли решту комах з будівлі, промовляючи вслід заклинання на кшталт: «Муха по мусі, летіть мух ховати». Цей незвичний обряд мав на меті очищення будівлі не лише від комах-шкідників, а й від темних, страхітливих сил, оскільки комарі та мухи часто пов’язувалися з демонічним світом, уявлялися також як своєрідні оповісники, глашатаї Сутінок. Вірили, що після здійснення обряду разом з комахами будуть поховані невдачі та нещастя.

 

 

Принагідно зазначимо, що 22 жовтня твір Віталія Вишинського «Похорони мух» буде виконано у концертах Рівненського обласного філармонічного оркестру під орудою Петра Товстухи.

IMG 4236

 Афиша Камераты 15 октября

 

IMG 03794Останній тиждень осені подарував науково-педагогічному складові та студентам Інституту мистецтв цикл лекцій професора Ягеллонського університету Войтека Мархвіци. Темами виступів пана Мархвіци стали актуальні музикознавчі проблеми, зокрема:

 -дослідження історії польської музики;

 -художньо-естетичні та музично-стильові засади бароко та романтизму;

 -виконавчі пріоритети Ванди Ландовської;

-творчі постаті німецького композитора Йоганна Себастьяна Баха та класика сучасної                          польської музики Хенріка Гурецького.

Проте наскрізною проблемою усіх лекцій професора Войтека Мархвіци став історично достовірний підхід до виконання барокової та романтичної музики. Пан Мархвіца здійснив аналіз виконавчих інтерпретацій творів Йоганна Себастьяна Баха та Фридерика Шопена,вказав на невідповідність манери гри деяких виконавців художньому стилю композиторів, виявив виконавчу інтерпретацію, що є найбільш органічною для музичної поетики німецького та польського майстрів. Дуже цікавою виявилася демонстрація звучання історичних інструментів — клавесину, клавікорду та роялю фірми Pleyel (на цьому роялі грав, зокрема, Фридерик Шопен).

Виступи професора Войтека Мархвіци пройшли за активної підтримки ректорату Київського університету імені Бориса Грінченка, дирекції Інституту мистецтв,кафедри теорії та методики музичного мистецтва та її завідувача,доктора педагогічних наук, професора Ольги Миколаївни Олексюк. По закінченні лекцій пан Мархвіца зустрівся з членами кафедри.На зустрічі були обговорені питання щодо співпраці польських та українських вчених,виявлені цікаві проблеми для спільних наукових проектів та розробок.
CIMG00013